Atas faktor keselamatan ICT, hanya makmal-makmal komputer TERTENTU sahaja dibenarkan untuk diakses melalui Remote Desktop Application tersebut.
PROSES PERMOHONAN:
- Permohonan boleh dibuat melalui https://units.uitm.edu.my/aduan_add.cfm di Category “Operasi-Perisian” dan seterusnya Sub Categories mengikut perisian yang perlu digunakan. Permohonan hanya boleh dibuat oleh PENSYARAH sahaja.
- Permohonan akan terus diagihkan kepada staf ICT PTJ mengikut PTJ/Kampus pensyarah tersebut ditugaskan.
- Tindakan staf ICT PTJ untuk memberi maklum balas kepada pemohon tentang tatacara penggunaan Remote Desktop Application seperti berikut:
TATACARA MUAT TURUN TEAMVIEWER
- https://www.teamviewer.com
- Klik Download.
- Pilih Operating System cth Windows.
- Enable Cookies.
- Muat turun Teamviewer_setup.exe (open)
- How do you want to proceed ---->custom installation
- How do you want to use Teamviewer ----->personal/non commercial
- Accept-finish
- Do you want allow---> Yes
- Define personal password (optional). Mohon pastikan katalaluan adalah sama untuk semua PC di makmal.
TATACARA MUAT TURUN ANYDESK
- https://anydesk.com/en/downloads
- Klik Download.
- Pilih Operating System (OS) cth Windows.
- Klik 2 kali the downloaded AnyDesk file and AnyDesk will start immediately.
- Enter the ID or Alias of the remote device into the field under "Remote Desk.
- Klik the green "Connect"-Button and enjoy our fast and simple remote software solution.
PERSEDIAAN TEKNIKAL ICT DI MAKMAL KOMPUTER PTJ
- Pastikan makmal komputer yang telah ditetapkan mempunyai perisian teamviewer/anydesk.
- Sekiranya terdapat tambahan makmal komputer yang perlu menggunakan perisian teamviewer/anydesk selain daripada yang ditetapkan lebih awal, staf ICT perlu memohon ke Bahagian Keselamatan ICT, Jabatan Infostruktur melalui Sistem UNITS bagi membenarkan polisi penggunaan perisian tersebut.
- Merekodkan setiap id Teamviewer/anydesk setiap PC.